Thursday, October 6, 2011

Sunset a.k.a Senja yang cantik tapi tiada ketenangan..


Ni gambar sunset.. cantik kan? aku rindu sangat ngan tempat ni, tapi mungkin susah dah sekarang nk jejak kaki kat pantai ni. Tapi tak pe, masih boleh menikmati pemandangan ni dari arah lain. Kan? mesti ada yang setuju.

Sunset memang aku nyer favorite time, sejak 1991, lepas SPM kot masa tu, Memang pantai ni jadi tempat aku lepak bila sunset. Sampai supervisor aku masa tu tau dah nk cari aku kat mana kalau tk de kat station. 

5 year after that, aku balik ke pantai itu, masih cantik n sunset-nyer pun masih cantik.

_________________________________________

Sekarang aku kt Pantai lain, jarang-jarang dapat tengok sunset, tapi hari-hari boleh tengok sunrise,.. Sunrise view sangat Positif. Sape setuju? nanti cerita panjang2 dalam post lain. 

Hari ni aku cerita pasal sunset, atau dalam Bahasa Melayunya Senja... atau Waktu Maghrib.  Waktu ni kita disuruh berada di dalam rumah, bangunan atau tempat yang tertutup. Anak-anak sepatutnya tidak dibiarkan bermain di luar rumah. Memang sebagai muslim sepatutnya begitu, kita sepatutnya berkumpul dan berjemaah bersama keluarga.

Hari tu Isnin, aku sampai rumah lewat juga, sebab hari tu mak masak koey teow kegemaran aku dan anak-anak, jadi tunggu le dulu makan koey teow, jadi bila balik rumah tk payahlah nk sibuk2 masak dinner kan.

Sebab hari tu hari isnin, dan aku dah lewat, jadi tak bolehlah nk lalu jalan biasa, sebab kt situ ada pasar malam, jadi kena lah lalu jalan luar yang agak jauh dan sunyi sepi especially time-time maghrib ni. Rasa takut tu memang lah ada, tapi aku cool jer, drive pun hati2 lah sebab kat jalan tu memang selalu orang cerita banyak "benda" dan "binatang" yang melintas. Memang ada yang lintas pun.. tapi aku cool jer lagi.

Sampai rumah, sibuk pulak mengangkat barang-barang masuk ke rumah, sunyi jugak kat situ, sebab blok rumah aku paling belakang, sambil-sambil mengarah anak-anak sembahyang Maghrib. Sambil2 juga angkat kain di ampaian, lagi pun langit macam nak hujan.

Belum pun sempat abih kain yang di angkat, tetiba............ erk, bulu roma pun meremang, cepat2 masuk rumah, tutup pintu, tarik langsir... lepas tu terus nk pergi bilik air pun takut. Anak2 tertanya2 tapi aku cuma bg hint jer kt dia orang. Masa aku kt bilik air pun masih dengar suara anjing mendayu2 dari arah belakang rumah. Huhu, malam tu semua tido awal.. 

Moral of the story mory yang panjang-panjang kt atas ni, Maghrib2 jangan duduk kt luar rumah Tau!!

No comments:

Post a Comment