Tuesday, October 9, 2012

[ABAH] tentang siapa Abah..

Beberapa hari ini, semua yang berlegar dalam fikiran hanya tentang Abah, tak sabar nak cari masa nak tulis pasal Abah...

Abah aku, Yusof bin Pa'Adek, orangnya tidaklah sehandsome Yusuf A.S [:)] .. seorang yang pendiam sebenarnya, menyimpan rasanya, memendam impiannya, kuat semangat dizaman mudanya, dia sebenarnya Hero dihatiku.

Banyak cerita tentang abah yang aku simpan sendiri... Abah seorang anak yatim sejak zaman remajanya..
dia membesar sebagai penjaga kepada adik2nya. Bila dikenang2kan cerita Abah, sayu hati bila terpandang seorang remaja dizaman post-jajahan Jepun, dan penjajahan British, bertungkus-lumus bekerja membanting tulang demi mencari sesuap nasi untuk 3 org adik2nya.

Pernah dia ceritakan, dia pernah berjalan kaki sejauh berpuluh kilometer semata2 untuk mengambil kembali adiknya yang diberikan sebagai anak angkat oleh ibu saudaranya. Dia bawa adiknya lari sebaik ibu saudaranya keluar menoreh getah disubuh hari..

Banyak lagi cerita abah, yang tak dapat aku coretkan kerana ceritanya kadang2 tiada pangkal. sesekali bila abah terkenang, dia hanya ceritakan bahagian yang sangat membahagiakan bagi dia. dan Akulah pendengar setia...

Abah lahir ketika Jepun mendarat di Kelantan... lama kan Tahun 1942. yang tarikhnya tidak dapat dikenalpasti...

Dan perjalanan kehidupannya tidak pernah aku tanyakan.. kerana aku juga seperti Abah, seorang yang suka menyimpan rasa...

Apa yang aku akan tuliskan, hanyalah apa yang aku lalui bersama abah.. yang kenangan itu kadang2 timbul dan tenggelam dlm arus masa dan kehidupan..

... sambungannya NANTI...




No comments:

Post a Comment