Thursday, October 18, 2012

TENTANG ADIK..

Hari ni terasa nak bercerita tentang Adik. 
Adikku lahir pada 29March 1997. Masa tu aku dah baru tingkatan 1.
Masa mak tengah mengandungkan adik tu aku ingat lagi.. masa 1st & 2nd Trimester tu Mak teruk sangat. Sebijik macam aku masa mengandungkan Luqman, Tasnim & Aisyah.

Lembik, terbaring je... aku ingat lagi mak selalu suruh aku pergi beli Tom Yam dekat kedai Akmal. Sampai pernah satu hari aku pergi beli tomyam sampai terlewat pergi mengaji KAFA, aku ni pulak jenis yang Rajin sangat kalau bab2 Education ni.. (chewah masa tu la..). Bila balik bawa tomyam, mungkin mak perasan dah dekat pukul 5, Mak kata "tak payah pergi ngaji lah..", tapi biasalah aku kan anak degil.. nak pergi jugak, sambil nangis2 nak pergi jugak mengaji.. Mak pun kata "pergilah!".. Sambil nangis2 sampai juga kt Masjid... bila sampai dah la mata bengkak sisa nangis tak habis lagi.. orang lain pun dah nak balik.. lerr.. buat malu je kat Ustaz & kawan2. (Sekarang kalau aku terpikir balik, aku gelak.. hahahaha)

Eh, nak cerita pasal adik la.. Oh, mak pregnant masa aku darjah 6, Mak lahirkan adik masa aku Tgkt 1. Masa tu pertama kali nak tinggalkan rumah... Masa aku balik cuti pertengahan semester tu.. aku sampai2 je kat rumah.. wah dah ade adik... Mak aku baru je lahirkan pada hari semalamnya.. berceritalah emak tentang kesusahan dia melahirkan adik.. masa tu Tok & Tok Wan tak ada dirumah. Adik lahir dirumah berbidankan Tok Yah dan Abah.. Jiran kami yang rumahnya lebih 200 meter dari rumah kami.

Jadi sepanjang cuti 2 minggu tu akulah yang jaga mak, basuh kain2 yang kena darah tu.. masak makan mak dan adik2 yang lain.. sebenarnya aku lebih kepada tolong je.. semuanya Abah yang buat. Abah masak, Abah juga yang angkat air utk mak mandi, Abah juga yang bakar tungku utk mak. Kerja aku lebih kepada Basuh kain, Sidai kain, Lipat Kain, Cuci pinggan mangkuk.. tapi memang tu favorite kerja aku pun.

Adik membesar didepan mata aku.. akulah yang mandi adik, pakaikan baju, jaga adik masa mak pergi bendang, suap adik makan... walaupun aku jauh di Asrama, aku sentiasa rindu adik. Cuti semester tak sabar nak balik jumpa Adik.

Bila Adik besar dia selalu kena buli dengan aku dan kakak2 dia. Nasibla Adik, kan ko adik.. aku pun selalu jugak kena buli dengan adik2. Walaupun aku selalu jadi pendengar setia adik, tapi aku tak pernah jadi BFF adik. Dia lebih rapat dgn Achik yang dia panggil Kakak. Mungkin sebab bila kami semua tak ada dirumah, semua masuk asrama.. hanya tinggal Adik dan Achik je kat rumah. Atau mungkin sebab jarak umur kami yang jauh.

Tapi aku selalu mengambil tahu tentang adik. Banyak cerita yang aku rasa aku simpan sahajalah Adik. Ko dan aku tahu sendiri2. Aku berharap adik jadi seorang muslimah sejati. Wanita Solehah yang disegani.

Semalam.. air mata tiba2 mengalir... bila terkenang cerita mak yang ada orang merisik adik. Tiba2 jadi sayu dan sebak.. bila terkenang Adik yang ditimang2 dulu akan jadi milik orang,..

[Aku ter"post" pada Status FB. ramai pulak yang baca... risau pulak jadi kontroversi macam kes pinjam duit hari tu.. maka aku terpaksalah delete hahaha.. ]

Aku tulis je kt Blog ni.. sebab tak ramai yang tahu aku ade blog..

Adik, Adah doakan adik akan berbahagia hingga ke akhir hayat. Adik tetap adik Adah sampai bila2.

No comments:

Post a Comment